Avslappnat Strand- och surfbröllop På Gotland: Mathilda + Fredrik

Mathilda och Fredrik gifte sig på Gotland den 24 augusti 2019. Själv beskriver de sitt bröllop som ett avslappnat bröllop med strand och surf. Ett nedtonat bröllop med fokus på gott umgänge och god mat. Paret är själva bröllopsfotografer under namnet PhotoDesign, men fick här känna på hur det är att stå framför kameran på ett bröllop istället.

Ni som spanat in våra fysiska bröllopsmagasin känner kanske igen det här bröllopet från ett av våra tidigare nummer och nu är det äntligen dags att dela med sig av det även här på bloggen. Det är fotograf Lena Evertsson som stått bakom kameran för dagens bröllop, och med ord från Mathilda dyker vi nu rakt ner i detta gotländska strandbröllop som höll till på Surflogiet.

bröllop gotland
bröllop skylt
bröllop detaljer
brudklänning bröllop
surf bröllop
bröllop på gotland

SÅ TRÄFFADES BRUDPARET

Mathilda: Våra vägar korsades i Santa Barbara, USA, där vi båda pluggade foto. Vi träffades redan på bådas första dag på andra sidan jorden då vi checkade in på samma hostel. Mathilda från Linköping och Fredrik från Helsingborg.

Förlovningen ägde rum på Island. Vi skulle fotografera ett bröllop där och hade en hel vecka utan barn, så passade på att göra resan till något extra speciellt på tu man hand!

bröllop+havet
porträtt bröllop

Tema och inspiration

Mathilda: Vi ville att vårt tema skulle ta oss tillbaka till platsen där vi träffades. Strand, surfing och gott häng. Precis som vi är, önskade vi att vårt bröllop skulle vara familjärt och avslappnat, anpassat för både barn och vuxna. Därför valde vi att göra vår dag till en heldag tillsammans med de som står oss närmast!

Morgonen inleddes med yoga på stranden till följd av aktiviteter för både barn och vuxna. Bland annat kunde gästerna testa på SUP och kajak. Några spelade volleyboll medan dem som hellre ville ta en avslappnande promenad längs stranden, låna en longboard/kick bike eller bara njuta av dagen kunde göra det!

Under vår tid i USA var en av våra stora favoriter Ben and Jerrys glass! Därför kändes det som en självklarhet att istället för klassisk bröllopstårta servera små Ben and Jerry cups i det varma härliga vädret! Det blev en perfekt förmiddagsfika och energi boost för aktiviteterna.

bröllop+aktivitet
snacks bröllop
glass bröllop
middag bröllop

Platsen

Mathilda: Vi hittade vår dröm location hos Surflogiet på Gotland. Många har frågat oss vad vi har för koppling till Gotland, svaret på den frågan är ingen! Det var faktiskt första gången som vi besökte Gotland. Länge hade vi letat efter en plats som skulle stämma överens med temat som vi hade i tankarna. Der var först när vi kom över några bilder på själva Surflogiet som vi direkt kände att vi hade hittat det vi hade letat efter. Det kändes nästintill som ett svensk Kalifornien!

Precis på tofta strand ligger detta fantastiska ställe. Magiskt vacker natur omsluter Surflogiet och dess restaurang och boende - allt mitt på stranden! Deras enkla och ekologiska koncept kändes helt rätt för oss och upplägget på vårt bröllop. Att få vakna upp av vågornas brus i ett lyxtält med havet utanför och att få spendera hela dagen med sanden mellan tårna. Allt från morgon till middag, ceremoni och fest.

bröllop+middag
bröllop+klädsel
bröllop+strand

Val av klädsel

Vi letade efter en klädsel som skulle kännas bohemisk och avslappnad för att passa till temat, men ändå kännas uppklädd.

Med tanke på temat så kändes det för Fredriks del allt för stelt med en full kostym. En varm sommardag som denna var det tur att valet landade på en skön skjorta och ett par upprullade kostymbyxor. Fredrik har mer eller mindre alltid keps eller mössa på sig så när det kom till huvudbonad fick en hatt bli pricken över i:et.

Vad gäller brudklänning var vi ute i dålig tid enligt de butiker vi besökte och det kändes stressigt då de mer eller mindre ville att vi skulle fatta ett beslut samma vecka. Tillslut föll Mathilda för en klänning av Lillian West, som egentligen var tvärt emot vad hon från början letade efter. En bohemiska klänning som visade mycket rygg.

klänning bröllop
bröllop+blomsterbukett
bröllop+utomhus

Håret var utsläppt och lockat med krans i. En viktig detalj för oss var att båda givetvis skulle vara barfota.

bröllop+klädsel
bukett+bröllop

Blommorna

Vi avbokade faktiskt nästan allt blomster i sista minuten! När vi anlände till Surflogiet insåg vi nämligen att de blommor vi hade bokat skulle skära sig mot den avslappnade miljön där. Istället fick vi hjälp av Surflogiets egen stylist Taryn som plockade blommor och grönt i naturen runt stranden. Det kändes så bra! Kransarna till Mathilda och barnen fick vi dock hjälp av blomsterbutiken Irisdals blomsterhandel i Visby för att binda.

blomsterkrans bröllop
porträtt bröllop
bröllop bar
drink bröllop

Om fotografen LeNa Evertsson

Lena Evertsson är en fantastiskt duktig fotograf och vi är så glada att hon och hennes fina familj var med oss hela dagen. Stilen är precis vad vi letade efter, dokumentär och lite mörkare. Vi känner Lena sen tidigare som kollega i branschen och det kändes så tryggt att lämna över fotograferingen till henne. Lena levererade allt vi kunnat önska oss och lite till!

bröllop middag
kostym+barn bröllop
bröllop+bukett

Vigsel i solnedgång

När solen började gå ner avslutade vi vår bröllopsmiddag för att bege oss bort till vigselplatsen lite längre bort på stranden. Vi hade smitit en stund i förväg för att hinna med några bilder i kvällsljuset och gästerna fick då tid att ställa upp för ceremoni.

I det vackra ljuset denna magiska och lugna sensommarkväll blev ceremonin verkligen en oförglömlig höjdpunkt av vår dag. Då vi gifte oss borgerligt försökte vi ändå bygga upp en ceremoni som inte skulle kännas allt för kort. Det blev sång och musik, några fina ord från vår vigselförättare och även en sandritual som vi genomförde med hjälp av barnen.

solnedgång bröllop
strand bröllop
bröllop gotland
bröllop vigsel strand

Genom att hälla sand från små bägare till en stor gemensam ville vi symbolisera att vi nu blivit ett. Ceremonin avslutades med tomtebloss och firande. Vi gick sedan tillbaka till logiet där kaffe och efterrätt serverades på stående fot för att sedan gå över till fest.

Mathilda Fredrik-PASS 3-0030.jpg

Bästa minnet från dagen

Varje liten del av dagen har bidragit till den perfekta känslan av dagen och vi minns den som en helhet. Minns lika väl stunden på morgonen när vi samlades för Yoga, aktiviteterna, som när vi gjorde oss iordning, när vi mötte upp gästerna igen i brudklädsel, middag på stranden, fina tal, musiken, den perfekta solnedgången under ceremonin, nervositeten, över gång till fest. För att nämna ett par saker.

Vädret var helt magiskt på vår dag, sommaren var i princip över och det var kallt och blåsigt hela veckan innan. Men dagen till ära sken solen och bjöd på en av de sista riktigt varma sommardagarna vilket möjliggjorde att vi kunde vara ute hela dagen. Det blev exakt så bra om vi hade vågat drömma om.

Ett av de bästa minnena från dagen var att se våra gäster, även de som tidigare varit något skeptiska, hoppa i våtdräkter och ge sig ut i vattnet! Att samla vänner och familj för en dag som denna tillsammans är ovärderligt, man gör det alldeles för sällan.

Tips till andra

Vi vill verkligen tipsa andra om att våga göra sin egen grej! Det finns inga rätt eller fel. Hitta det som känns personligt och gör något oförglömligt av det. Lås er inte vid att saker ska vara eller se ut på ett visst sätt, planera ert schema så som ni tycker att dagen ska vara. Lyssna inte för mycket på andra och gå på magkänslan. Prioritera det som är viktigt för er.

Allra viktigast enligt oss är såklart att välja en grym fotograf, som helst är med hela dagen. Föreställ er bilderna ni vill ha som minnen från ert bröllop och välj en fotograf som kan förmedla den känslan och vet vad den gör. För oss var det så viktigt att kunna se tillbaka på dagen som en helhet.

Fotograf: Lena Evertsson
Florist: Surflogiets stylist Taryn och Irisdals blomsterhandel
Ringar: Story of love
Trycksaker: QT-album
Hårstylist: Förlängning: Josefin Rohdin, Studio colorista. Styling: Wilma Olsson