Vandring på Hoverberget

Förra helgen bestämde jag och Markus oss för att upptäcka Hoverberget. Det ligger några mil söder om Östersund, alldeles i närheten av Svenstavik. Jag har varit i området förut (Markus också för han växte ju upp i Hackås som ligger bara två mil därifrån), men ingen av oss hade varit där innan. Vi har bott här i Östersund ganska många år nu, men vi har varit ganska dåliga på att verkligen utforska naturen som ju är helt fantastisk! Så vi tog oss dit för en liten enklare vandring (dock rätt svettigt i den fuktiga skogen) och fick se magisk utsikt.

Vi började med att hamna på fel stig (så typiskt oss), så vi fick gå tillbaka en bit för att tillslut hamna på rätt led. Det var ändå bra skyltat så det var bara vi som var lite förvirrade :)

I början var det mest skog, plus en del myror och flugor, men det var bara vi där och helt tyst så det kändes lite magiskt nästan. Var en anings nervös att det skulle hoppa fram en björn eller älg, men Markus såg till att vi pratade och lät hela tiden så vi inte skulle skrämma upp något eventuellt djur. Efter ett tag kom vi fram till första utkiksplatsen som bara den kändes häftig trots att det var mycket träd ivägen.

Därefter blev det en till längre vandring i tjock och fuktig skog. Mysigt och jobbigt på samma gång, men jag älskar känslan av att köra slut på kroppen på det sättet!

Till slut kom vi fram till toppstugan där vi fick dricka vatten (nybörjarmisstag att inte ta med eget såklart). Där var utsikten ännu häftigare och vi gick både ut på glasbron och upp i utkikstornet där vinden svalkade härligt.

Det är sån mäktig känsla att stå uppe på ett berg och se utsikten över all den vackra naturen! På väg tillbaka ner till bilen gick vi en annan väg och hamnade på en ännu häftigare utkiksplats. Dock är jag lite höjdrädd så där började mina ben bli lite svaga, men det var ändå en otrolig känsla att gå där. Såklart svårt att fånga på bild, men vi stod alldeles vid kanten av klippan (blir pirrig av bara tanken på det!).

När vi kom ner till bilen åkte vi hem till Markus föräldrar för att äta middag innan vi åkte hem och sov väldigt gott! En fantastisk utflykt som jag verkligen kan rekommendera om man är i krokarna :)